מה הוא מענק לידה ואיך תקבלי אותו?

עומר גלעדי2 דקות קריאה
מענק לידה - מה הוא ואיך מקבלים אותו?
שתף:

לידה היא מאורע מרגש ובעל השפעה גדולה על חיי האם ובני משפחתה. מכיוון שהריון, לידה וגידול ילדים כרוכים במאמץ נכבד המחוקק הישראלי מצא לנכון להעניק מגוון זכויות לאישה במהלך ההריון ולאחר הלידה, כך למשל אסור לפטר אישה בהריון, היא זכאית לחופשת לידה, מענק לידה, דמי לידה ועוד. אופייני למצוא נשים בהריון עורכות חישובים הנוגעים לכלכלת המשפחה כחלק מהיערכות לקראת הגעת התינוקת או התינוק החדשים. מענק הלידה הוא סכום נאה המופקד ישירות לחשבון הבנק ולכן יש מקום לקחת אותו בחשבון. אספנו עבורכם, נשים ובני זוגן כאחד, פרטים שכדאי לדעת אודות מענק הלידה.

 

למה בכלל קיים מענק לידה?
מענק לידה נועד להקל על העומס שמביאים עימם תינוקות חדשים. כחלק מהיערכות לקראת לידה כדאי לדעת מה הסכום הצפוי להתקבל כמו גם מתי ואיך יועבר

 

חשוב להבדיל בין מענק לידה לדמי לידה

לא לכולנו ברור מהו בדיוק מענק הלידה ומה הקשר שלו לדמי לידה, קצבת לידה וזכויות אחרות הקשורות להריון, לידה ואימוץ. מכיוון שמאמר זה עוסק במענק לידה נסביר רק שמדובר בתשלום המבוצע על ידי הביטוח הלאומי וזהו הסכום הראשון שמקבלת אישה לאחר לידה כל עוד מתקיימים תנאי הזכאות כפי שיפורטו בהמשך. להבדיל ממענק הלידה, שהוא כאמור תשלום חד פעמי, דמי לידה משולמים מדי חודש , גם הם על ידי המוסד לביטוח לאומי, למשך תקופה מסויימת במהלך חופשת הלידה, וגובהם תלוי בהכנסות האישה בחודשים שקדמו ליציאה לחופשת הלידה.

 

מענק הלידה מועבר לחשבון הבנק אליו מועברת קצבת הילדים (תשלום קבוע מן הביטוח הלאומי לכל משפחה בה ילדים קטינים). אם מדובר בלידה ראשונה מענק הלידה יועבר לחשבון הבנק שהיולדת מוסרת בבית החולים. במקרים של לידה בבית או אימוץ יש לוודא שפרטי חשבון הבנק אליו יועבר המענק נכונים.

 

 

מי זכאית לקבל מענק לידה ובאיזה סכום מדובר?

כל אישה שיולדת זכאית לקבל מענק לידה, גם אם היא אינה עובדת. רוב הנשים יולדות בבית חולים, ישנם מקרים של אישפוז בבית חולים מיד לאחר הלידה וישנן גם מי שבוחרות ללדת בבית ולא להתאשפז כלל. החל מחודש יוני 2017 גם מי שיולדת בלידת בית זכאית למענק לידה ובלבד שתמסור תצהיר של מיילדת או אישור של רופא על כך שנכחו בלידה ושזו התקיימה לפי הוראות חוזר משרד הבריאות בנוגע ללידות בית. לפי חוק ביטוח לאומי גם אם התינוק נפטר, לפני (כעובר), במהלך או לאחר הלידה, ובתנאי שנולד לאחר שבוע 22 להריון, קמה זכות לקבלת מענק. הורים מאמצים זכאים לסכום כסף המכונה “מענק אימוץ”, בגובה מענק לידה. במקרים של פונדקאות גם היולדת וגם ההורים המיועדים זכאים לקבל מענק. במקרים טרגיים של פטירת האישה במהלך הלידה אב התינוק יקבל את מענק הלידה.

 

גובה מענק הלידה אחיד, אינו מושפע מגובה השכר או כל גורם אחר, ותלוי רק במספר הילדים במשפחה ומספר התינוקות שנולדו באותה לידה. כך למשל מענק לאחר לידת ילד ראשון במשפחה עמד, נכון לסוף שנת 2018, על 1,757 שקלים, ילד שני 790 שקלים, 527 שקלים לאחר לידת ילד שליש ולאחר לידת כל ילד נוסף. במקרה של לידת תאומים מענק הלידה הוא כמעט 9,000 שקלים, לידת שלישיה כ-13,000 שקלים.

 

מי מקבלת מענק לידה?
כל אישה שיולדת זכאית לקבל מענק, גם אם היא אינה עובדת

 

מה צריך לעשות כדי לקבל את המענק?

במקרים הרגילים של לידה בבית החולים תביעה לקבל מענק לידה מוגשת למוסד לסיטוח לאומי על ידי בית החולים עצמו. יולדת בבית חולים שכבר מקבלת קצבת ילדים לא צריכה לעשות דבר, מענק הלידה יועבר תוך חודש לאחר הלידה אל חשבון הבנק אליו משולמת קצבת הילדים. בלידת ילד ראשון, כאשר היולדת עדיין אינה מקבלת קצבת ילדים, חשוב למסור בבית החולים פרטים נכונים של חשבון הבנק אליו היולדת מעוניינת שיופקד מענק הלידה.

 

במקרים בהם חלף חודש מיום הלידה והמענק טרם התקבל יש לפנות אל סניף המוסד לביטוח לאומי הסמוך למקום המגורים (כפי שהוא מופיע בתעודת הזהות). כדי לממש זכות לקבל מענק יולדת בלידת בית צריכה למסור למשרד הבריאות תצהיר של מילדת או רופא שנכחו בלידה ומאשרים שזו התנהלה בהתאם לכללים שקבע משרד הבריאות בנוגע ללידות בית. משרד הבריאות הוא זה שיטפל מול המוסד לביטוח לאומי במימוש הזכאות לקבל מענק לידה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme